Podmořský
kabel - minulost ?
NE - současnost
Podmořské kabely :
Většinu telekomunikačních technologií můžeme u nás alespoň
experimentálně vyzkoušet.
Podmořský kabel u nás v nejbližší době končit nebude
Řekněme si o něm tedy, jak vypadá a jak se udržuje.
Je třeba podotknout, že podmořské kabely nesou hlavní zátěž
mezikontinentálních telekomunikačních spojů a případný
výpadek této technologie bychom velmi brzy poznali.
Typické zpoždění získané v podmořském kabelu mezi USA a
Velkou Británií činí méně než 100 ms - spoj realizovaný přes
družici obvykle komunikaci zpozdí o více než sekundu.
A to neuvažujeme problém dostupných kapacit (v kabelech a na
družicích).
Bez podmořských kabelů bychom měli na každém kontinentě
jeden pěkně velký Intranet.
Vzhledem k tomu, že položení a provoz podmořského kabelu jsou drahé, budují a provozují tyto kabely obvykle konsorcia firem, která zároveň využívají kapacitu kabelu. I z tohoto důvodu je každý kabel prakticky unikátní - odpovídá totiž jednak potřebám členů konsorcia a také úrovni poznání v době stavby. Popisovaný systém je z velké části využíván severskými operátory (například TeliaSonera, pro kterou tvoří doplněk její transevropské optické sítě Viking Network).
Topologie
Kabel, který byl dán do provozu v roce 2001, tvoří -KRUH - ,
kde jižní větev vychází z Dánska, pokračuje přes SRN,
Nizozemí, Francii a Velkou Británii do USA. Severní větev
uzavírá kruh kolem severního pobřeží Velké Británie zpět
do Dánska. Celková délka kabelové trasy je 15.300 km.
V pobřežním šelfu je kabel zakopán do dna (až jeden metr hluboko), na širém oceánu je pokládán přímo na dno.
Kabely -typy:
Kabely používané v podmořských systémech nejsou ohebné
kablíky, kterým šťastnějším z nás vede gigabitová
internetová přípojka k počítači. Musí (kromě dalšího)
splňovat následující předpoklady:
Existuje několik typů kabelů použitých při konstrukci TAT-14.
Kabel LW (Light Weight) je nejjednodušší, používá se na místech, kde jsou podmínky nejméně nehostinné. Je také použit jako jádro ostatních kabelů.
Kabel LWS (Light Weight Screened) se používá na místech, kde je zvýšená pravděpodobnost útoku žraloků (na kabel, ne na rekreanty na pláži). Případně se používá na místech, kde není možné použít kabel LW.
Kabely SA (Single Armored) a DA (Double Armored) se používají na místech, kde je potřeba speciální ochrana. O konkrétních místech dokumentace cudně mlčí, já osobně bych tipoval místa se zvýšeným provozem ponorek, hlubokomořským rybolovem a extra velkými mořskými potvorami
Technologie
Kabel je osazen DWDM technologií společnosti Mitsubishi , která
na jednom páru vláken zprovozní 16 vlnových délek o kapacitě
10 Gb/s (STM-64, OC-192). Vzhledem k tomu, že v kabelu jsou čtyři
páry vláken, celková kapacita představuje 640 Gb/s.
Nejmenší jednotka kapacity, kterou systém podporuje, je STM-1 (155 Mb/s). Pochopitelně je možné, aby tuto kapacitu operátoři dále drobili (a prodávali) ve svých SDH multiplexech.
Opakovače se na kabelu vyskytují každých 50 km (což znamená, že jsou uloženy s kabelem na dno). Na kabelu tvoří jakousi bouli, která je cca 2,5m dlouhá a má průměr 50cm. Napájeny jsou přímo z kabelu, v jehož části je stejnosměrné napětí 5000V (když už by se žralok prokousal, nestihne know-how předat dalším). Na trase USA - Dánsko je těchto opakovačů 147. Zesílení je realizováno pomocí EDFA zesilovačů, které jsou součástí opakovačů. Kompenzace chromatické disperze je řešena jednak pre-kompenzací každé vlnové délky, kterou zabezpečují části pobřežních terminálů, a jednak vkládáním částí kabelu s opačnou disperzí každých 1000 km.
Správa a opravy
Oproti poměrně složité konstrukci kabelu jsou jeho správa a
opravy poměrně jednoduché. Po lokalizaci fyzického problému
připluje na místo opravárenská loď. Tato loď vyzvedne či
vytrhne ze dna (zapomeňte na ponorky, hák je hák) kabel pár
set metrů před poruchou. Následně ho rozdělí a nepoškozenou
část ukotví na hladině. Potom loď postupuje po kabelu směrem
k poruše a pár desítek či set metrů po ní provede druhé přestřižení
kabelu.
O osudu poškozené části materiály taktně mlčí , zato nepoškozené části kabelu jsou spojeny speciálními spojkami (další, tentokrát menší boule na kabelu) a kabel je po odzkoušení funkčnosti hozen do oceánu.
Pokud je diagnostikován problém s opakovačem, problém se řeší stejným způsobem. Žádné opravy na moři, oprava se děje výměnou, vadný kus opraví dodavatel na souši.
Přestože správa a opravy vypadají jak z první poloviny
minulého století, díky kruhové topologii je v případě přerušení/poškození
kabelu provoz přesměrován do druhé větve, jak ji dnes známe
u přenosů PCM .
Efektivitu dokládá i to, že za dobu provozu utrpěl provozovatel, podle veřejných zdrojů, pouze jeden fatální výpadek, což je docela slušné skóre.
A jak se pokládal kabel Florida - Bahamy:
Položit bylo třeba cca 2400km kabelu. Toho se ujala pokládková
loď o délce 110 a šířce 23m.
Po naložení veškerou potřebnou technologií měla ponor 8m!
Loď má 2 velitele, jednoho lodního a druhého pro pokládku a
manipulaci s kabelem.
Oprava kabelu trvá asi 15 až 20 hodin, kdy loď je ve stavu STOP, ale nesmí tahat za kabel, takže Stop musí být relativní.
Znamená to:
- vyzvednout kabel
- svařit vlákna
- spojku obalit v peci polystyrénem
- opatřit mechanickou ochranou a znovu uložit.
První 3 - 4 km od Floridy bylo nutno kabel položit do mořského
dna do hloubky 1m.
To je nutné s ohledem na čilý lodní provoz.
Protože se kabel pokládal napříč Golfským proudem o
rychlosti asi 4 uzly, bylo upuštěno od jeho stranového vyrovnání.
Pro tuto operaci se použil tzv. podmořský pluh o hmotnosti
20tun, který se spustil na dno do hloubky 400-450m, kde vyrýval
brázdu 1m hlubokou a do ní rychlostí 1 uzel /hodinu pomalu
pokládal kabel (první 3-4km).
Následně se kabel pokládá na dno volně.
Vlastní kladení znamená pomalu ze zásobníku, kde je kabel
smotán ve spirále v několika vrstvách, jej vytáhnout pomocí
rumpálu o průměru asi 3m do pokládacího žlabu, odkud klouže
pomalu do moře.
Je nezbytně nutné sladit rychlost odvíjení kabelu a rychlost
lodi, jinak dojde k přetržení kabelu. I tak je kabel namáhán
tahem kolem 1 tuny!!
První podmořský kabel začal
sloužit pro telegrafní provoz již v roce 1851 mezi Francií a
Anglií.
Jako druhý byl kabel USA - ASIE od roku 1887.
V počátcích se používalo měděných
vodičů, v padesátých letech přišel na řadu koaxiální
kabel.
Následuje optika, která umožnila zvýšit propustnost 600x a
tak družice již nejsou prioritním spojem.
V současnosti je položeno celkem 40 000km kabelů mezi Evropou
a Asií, kterou realizovala firma France Telecom.
Tam , kde se kabely kříží, nebo jsou v souběhu, se opatřuje kabel ještě dalšími ochrannými prostředky.
Životnost kabelů je obvykle kolem 15 roků. Pak se v úsecích, kde je to možné zase vyzvednou.
Vraťme se zase k pokládce.
Tedy, v neutrálních vodách se loď nechává řídit automatem
spolupracujícím s GPS.
Tato pokládková loď má vynikající manévrovací vlastnosti,
je schopna se otočit téměř na místě, díky příčným lodním
šroubům na přídi, nebo se používají příčné reaktivní
pohony (výkonná čerpadla sají a tryskami vypouští vodu).
Na kabelu jsou po asi 84km zesilovače (válec asi 40cm v průměru
a délce cca 1m) které jsou na každém konco opatřeny ohebnými
přírubami v podobě harmoniky, aby se kabel nezlomil v místě
připojení. Celá tato konstrukce měří asi 4m. Jedna sada
zesilovačů má hodnotu 1 milion $.
Na pokládaném kabelu jich byl asi 30 kusů. Výměna takového
zesilovače zabere asi 48 hodin svařování vláken a další
mechanické práce, takže asi 3 dny.
Závěr: To co zde čtete je výtah z komentáře k televiznímu
dokumentu o pokládce kabelů. Je mi líto, že nemohu
poskytnout informace ucelenější, protože jsem vysílání
zachytil náhodou, a nemám je nahrané celé.
Pokud by někdo měl úvod , asi 10 minut, přivítal bych výtah
textu a teto text bych doplni.