6



Rekapitulace

Jak jsme si již řekli na začátku, má společnost Microsoft pro psaní dopisů vlastní nástroj pod označením WORD.
Jeho využití je široké a nabízí nám například tyto možnosti:

  1. Prosté psaní textů
  2. Kreslení do textu
  3. Vkládat do textu obrázky a text kolem nich
  4. Vytvářet a vkládat do textu tabulky
  5. Psát do sloupců
  6. Volit si barvu pozadí i barvu písma
  7. Pomocí textových polí vytvářet formuláře pro vyplnění
  8. Předdefinovat styl dokumentu tak abychom mohli psát číslice pod sebe automaticky
  9. Pracovat s připravenými šablonami , nebo šablonami z Internetu, jako jsou faktury, životopisy a podobně
    Nelze popsat všechny možnosti na stránkách , ale je nutné studium příslušné literatury.
    Naše snažení není vytvořit celou novou publikaci, ale seznámit vás s těmi nejběžnějšími úkony.
Podívejme se na základní lišty  programu WORD

V první liště je kontextová nabídka pro příslušné názvy jako je práce se
  • "Souborem"
  • Úprava textu"
  • "Vkládání do textu"
  • "Formát odstavců a textů"
  • práce s "Tabulkami"
  • uspořádání více "Oken"
  • a "Nápověda".
Ve druhé liště (Práce s dokumentem)jsou zleva
klikací tlačítka pro :
  • "Nový dokument"
  • "Otevření dokumentu nebo složky"
  • "Uložení"
  • "Elektronická pošta"   
  •  Hledat"
  • "Tisknout"
  • "Náhled dokumentu " před tiskem
  • "Pravopis" 
  • "Vyjmout", "Kopírovat" a "Vložit", "Kopírovat formát",  šipky pro krok "Vzad " a Vpřed" , práce s "Tabulkami " .

    Ještě spodní lištu WORDu

     
          Ostatní informace jsou popsány v obrázku a proto mu věnujte zvýšenou pozornost  


Pro začátek si můžeme zapnout lištu "Kreslení" která se nám objeví v okně dole a můžeme si zkusit něco nakreslit, jen tak.


  Všimněte si , že nad nabídkou "Panel nástrojů " , je nabídka, jak má vypadat dokument při psaní.


Zkuste si jednotlivá zobrazení dokumentu.


"Rozvržení při tisku" nám pak ukazuje list dokumentu tak jak bude při tisku vypadat.

Nic nám nebrání psát dokument v tomto režimu, je to jen na zvyku..

Že je to špatně čitelné?
Použijte to co jsme si řekli pro zvětšení textu,
Ctrl + kolečko, nebo Ctrl +  "+". A zvětšete si vše.


             Pár fíglů 
   Kde se vezme tahle nabídka ?  
 
   Zaškrtněte si  zvýše uvedené nabídky "Podokno úloh"


 
  Na pravé straně okna WORD je pak  vidění seznam  naposled otevřených dokumentů,
    dále pod položkou "Nový" si vyberete typ  dokumentu, který chcete tvořit,    z nabídky :

    "Prázdný dokument"

    "Prázdná webová stránka"

    "Prázdná zpráva elektronické pošty"

    Nebo z existujících dokumentů , které jste již vytvořili,     nebo Nový dokument ze šablony....
   

    Pokud si kliknete na  "Obecné šablony",

    otevře se vám tohle okno a můžete vybírat
   
    Doporučujeme si kliknout na příslušnou

    záložku  a prohlídnout si co je v nabídce.

    Pro začátečníky doporučujeme si napsat

     nejen postup, jak se sem dostat , ale také     

     to co jste si  vybrali  .
   
    

   

            

Pár fíglů 


Takže jak jsme sen dostali???   Zobrazit - Panel nástrojů - zaškrtnout si "Podokno úloh" , a máte panel .
Složité ?
Není, časem si to zapamatujete stejně jako my, co píšeme tento text.

Všimněte si na spodní liště okna WORDU ikonek pro kreslení.

Rovněž si povšimneme rozdílných kurzorů pro Text a pro Myš,     včetně kontextové nabídky
    
     



Je na čase si něco napsat.  Klidně si  na prázdnou stránku napište text z obrázku a vyzkoušejte si jak se bude chovat,  
když budete měnit Styl písma z "Normální"   na   "Nadpis " a zpět,

  1. Měnit typ písma na Ariel a některá jiná
  2. Zkuste si změnit velikost
  3. Tučné
  4. Kurzívu
  5. Podtržené
Na obrázku vidíte označený text, který lze kopírovat na volné místo pomocí kontextové nabídky pod pravým tlačítkem myši, nebo Ctrl+C , a Ctrl+V

Pár fíglů 
Aby bylo kam kopírovat, musíte si několikrát poklepat na klávesu ENTER aby vám kurzor  popolezl po stránce dolů, protože  vkládat lze pouze od začátku stránky po poslední pozici kurzoru.
Časem zjistíte, že nezačnete psát dříve než si několikrát ťuknete na ENTER a pak se vrátíte třeba na druhý řádek.
Proč? ? ?
Protože se před první řádek nedá vkládat !!!!  '
Ale nevyužitý první řádek jde vždy zrušit!!!

 
   Nastavení  adresáře, kam budeme ukládat soubory vytvořené tímto programem, a kde je tento program bude hledat  
Jak se sem dostaneme???
Nástroje - Možnosti -  záložka Umístění souborů

   
  



Než začneme pracovat, je třeba si nastavit cestu k dokumentům.
Na příkladě je na obrázku vlevo , že složka pro ukládání a čtení dokumentu je na disku  D:\Dokument .  
Pokud ji chcete změnit, kliknete na tlačítko "Změnit .."  Ukáže se vám okno vpravo, kde vidíte vybránu složku "Dokument" . Už jen stačí OK v pravém okně
a následně OK i v levém okně.

Pár fíglů   
Ale aby si to WORD zapamatoval, musíte ho zavřít tlačítkem X a znovu spustit.

Píšeme

Ve spuštěném WORDU si ukažte na liště "Písma" na  "Zarovnat na střed" .
Aha, tak si najeďte šipkou na tlačítko a zůstaňte tam déle, ono se vám zobrazí, co to dělá .
Už to jde??   Tak si na ně klikněte .
Kde je kursor ???   Uprostřed . Správně .
Začněte psát třeba právě TENTO TEXT
A jak se nám to od středu roztahuje , to je paráda.

Tak a nyní si klikněte na to podobné tlačítko o jednu pozici vlevo:

To nic, to tak má být , nehrozte  se toho, že jste něco pokazili. Prostě se vám text zarovnal doleva.
Nyní 3. tlačítko "Zarovnat doprava"  .....AHA !!!
A 4. tlačítko  "Zarovnat do bloku ", že nejde ?   udělejte si alespoň 4 až 5 řádků , tedy na zkoušku nemusíme psát nic , stačí podržet déle jednu klávesu a ono se to písmenko zopakuje na celý řádek.
Máte ?
Tak si dejte několikrát ENTER
Vraťte se kurzorem na text a označte si ho  (to jsme ale už probrali !!! -vraťte se o pár odstavečků výše !!!)
No a použijte klávesové zkratky pro kopírování a vkládání textu, když jste si  před vlastním "Vložením"  klepli několikrát do ENTER.
Text se vám vloží na pozici kursoru tam, kde se právě nachází - DŮLEŽITÝ POZNATEK, PLATÍ OBECNĚ PŘI PSANÍ.
Chcete-li tedy jiné, konkrétní místo, vyberte si je nejdříve kursorem a pak teprve  Ctrl+V.
A mám to zkopírováno tam, kam jsme to chtěli.
Nepovedlo se ?
Pár fíglů 
Udělejte krok "Zpět" = použijte klávesy Ctrl+Z , NEBO ---
si najděte vedle štětce vpravo  šipku, co ukazuje proti směru hodinových ručiček a klikněte na ni.
Obě funkce si párkrát zopakujte. Používají se častěji, než by se zdálo!!!!!
 
 

Vyzkoušejte si

  • označení části řádku nebo odstavce a                                                            
  • změnu barvy písma, 
  • velikosti písma,
  • druhu písma
  • tuční písmo 
  • kurzívu
  • podtržené písmo
  • formát "Číslování " 
  • a odrážky ---to je právě to na co koukáte
  1. označení části řádku nebo odstavce a 
  2. změnu barvy písma, 
  3. velikosti písma,
  4. druhu písma
  5. tuční písmo 
  6. kurzívu
  7. podtržené písmo
  8. formát "Číslování " ---tohle je číslování
  9. a odrážky 

    No a zkuste si napsat něco smysluplného, třeba recept a nezapomeňte si ho uložit , než WORD ukončíte.
    Jo, že jsme neukládali ? Co naplat, tak to napíši.
    • Alt+S
    • vyber "Uložit jako "
    • přepiš to co se nabízí (Dokument 1 . nebo tak nějak ) na pro tebe smysluplný  název , třeba  "recept"  , nebo  "pokus"
    • a klepni na OK, nebo prostě ENTER.

      Pár fíglů 

když ale uděláte to , že si do dokumentu nejdříve klepnete na ENTER a pak si tam dáte jedno jediné písmenko
a uložíte pod názvem (písmenko je důležité jelikož prázdný dokument to odmítá logicky uložit, proč taky,že),tak další ukládání průběžné , můžete udělat buď:
1)  Ctrl+S
2)  
nebo kliknutím na disketu - to je ta třetí značka 
Tak ještě jeden návod :
Máme čisté nepopsané okno WORD = udělejte následující: první je instrukce a za pomlčkou je to co napíšete (text)
  1. Zarovnání doprava  - V Brně den 30. září 2099
  2. Zarovnání na střed  -  Vážení členové kurzu !
  3. Zarovnání doprava  -  Dovolujeme si Vám  nabídnout pokračování ve školení  "Základy na PC" , jejich pokračováním  ............a dále si vymyslete co chcete
  4. Uložit pod názvem , nebo jen uložit pokud název již máte

A ještě si ten náš výtvor vytisknem  

Pokud chceme dokument vytisknout můžeme použít několik možností:

  1. Alt+S  (práce se souborem) - Tisk - OK
  2. Klepnou na ikonu tiskárny
  3. Ctrl + P

    Uvidíme následující nabídku.....................................................................................

  4.  A použijeme  v případě potřeby NÁPOVĚDU, která se ukrývá pod ? vpravo nahoře
    Když si totiž pak ukážeme na políčko, nebo tlačítko, prozradí nám k čemu je.....
    "Vlastnosti" - otevře okno tiskárny pro nastavení
    "Kopie"      - nastaví  kolik výtisků automaticky tiskárna vytiskne
    "Všechny"    - se má na mysli stránky souboru
    "Aktuální stránka - tisk pouze strany , která je právě na monitoru zobrazena
    "Stránky    -  tisk vybraných stránek, oddělených čárkou, nebo tisk části stránek který je dán  rozmezím tisku např. 5-15
    "Výběr"     - tisk označeného textu v okně WORDu
    "Nastavit podle velikosti papíru" - zde se ukrývá také potisk CD, obálek a podobně
    Určitě se sem podívejte
    A si uvědomuji, že jsme si neřekli nic o šipkách v nabídkách - ty pod sebou ukrývají více jak jednu možnost a kliknutím na ně se nám možnosti zobrazí pro výběr.

! ! ! ! ! ! ! A už jen stisknout  OK   ! ! ! ! ! ! !

A jestli jste si již soubor uložili a WORD ukončili, tak ho budete muset najít , (možná v adresáři Dokumenty , nebo jiném , který jste si vytvořili), poklikáte na soubor a on se vám spustí v programu WORD . Nebo si můžete spustit WORD a v nabídce dát otevřít soubor a pak již jen vybrat ten správný.
Pokud jste si nastavili cestu k souborům, jak jsme se učili, nebudete mít problém. Pokud jste tak neučinili, už víte, že jste tak učinit měli, i proč.


Automatické ukládání dokumentu, abyste o práci nepřišli, když vypnou proud.

Nápověda WORDu říká toto:


Postup uložení dokumentu

Dokument lze rychle uložit klepnutím na tlačítko Uložit na panelu nástrojů Standardní .
Chcete-li dokument uložit do jiného umístění nebo v jiném formátu, proveďte níže uvedené kroky.

Uložení kopie souboru

Uložení souboru v jiném formátu

Automatické ukládání souborů při práci    

1. V nabídce Nástroje klepněte na příkaz Možnosti a pak na kartu Uložit.Zaškrtněte políčko Automaticky ukládat po.
2. Do pole Minutách zadejte interval ukládání dokumentů. 
3. Čím častěji budou dokumenty ukládány, tím více informací bude po případném výpadku proudu nebo jiných problémech v době otevření souboru obnoveno


    A ještě přidáme klávesové zkratky

      CTRL+SHIFT+MEZERNÍK Vytvoření pevné mezery
      CTRL+POMLČKA Vytvoření pevné pomlčky
      CTRL+B Tučné písmo
      CTRL+I Kurzíva
      CTRL+U Podtržené písmo
      CTRL+SHIFT+< (šipka) Zmenšení velikosti písma
      CTRL+SHIFT+> Zvětšení velikosti písma
      CTRL+MEZERNÍK Odstranění formátování odstavce nebo znaků
      CTRL+C Kopírování vybraného textu nebo objektu
      CTRL+X Vyjmutí vybraného textu nebo objektu
      CTRL+V Vložení textu nebo objektu
      CTRL+Z Vrácení poslední akce zpět
      CTRL+Y Opakování poslední akce
      Shift + F12 ULOŽIT -Otevře nabídku
      F5 Najít a nahradit
      Shift + F10 Kontextová nabídka
      Ctrl + P Tisk dokumentu
      A pokud chcete více , nepište si do okénka 
      nápovědy ve WORDu vpravo nahoře - "klávesové zkratky " a uvidíte následující:     


      a pak už vám nic nebrání si kliknout na modrý odkaz aby  prozradil co se pod ním ukrývá:
           Mnoho úspěchů     


       Tak a základy pro psaní ve WORDU máme za sebou  

      6