Nabíjece a nabíjení
V sekci venované akumulátorum jsme se ji zmínili o základních
metodách nabíjení: pomalém, zrychleném a rychlonabíjení. V
praxi nabíjece pracují jako tzv. zdroje konstantního proudu.
To znamená, e nabíjec vdy obsahuje obvod, který do
akumulátoru dodává stálý proud. Naopak napetí je promenlivé
a obvod je automaticky prizpusobuje poctu clánku v sade. Behem
nabíjení se zvyuje, aby byl i pri rostoucím napetí nabíjených
clánku zachován stálý nabíjecí proud. U nabíjecu s
automatikou se nabíjení v pravidelných intervalech preruuje
a rídící elektronika testuje napetí na akumulátoru pro
stanovení okamiku ukoncení nabíjení (delta-peak). U
inteligentních nabíjecek s mikroprocesorovým rízením se casto
setkáme napr. s pomalejím nábehem nabíjecího proudu po
zapnutí, speciálním prubehem nabíjení tesne pred ukoncením
nabíjení atd. Úcelem je dostat do akumulátoru
maximální náboj co nejetrneji.
K nabíjení akumulátoru patrí nerozlucne i jejich vybíjení.
U jsme si ukázali duleitost pravidelného cyklování
akumulátoru pro jejich udrení ve forme. Vybíjec
(nebo vybíjecí obvod) zajistí kontrolované vybití na
stanovenou mez (0,8-0,9V pro NiCd a NiMH akumulátory) stálým
proudem. (U nekterých mikroprocesorových nabíjecek muete
najít sloitejí prubeh vybíjení.)
Znacná cást nabíjecek je v soucasnosti ji vybavena
obvody merícími parametry nabíjení/vybíjení a je opatrena
displejem, který zpravidla zobrazuje okamité napetí, nabíjecí/vybíjecí
proud, dobu nabíjení, nabitý/vybitý náboj (kapacitu) atd.
Investice do draí nabíjecky s displejem se urcite
vyplatí - modelár dostává mnohem více informací o akumulátorech,
o jejich kondici, ve je pod kontrolou. Navíc: pokud létáte
jen s motorovými vetroni, je celkem jedno, zda se akumulátor
nabije na 1650 nebo 1750 mAh i pri úplném vybití pohonné
sady bezpecne pristanete. U motorových modelu to ale mue
znamenat rozdíl mezi bezproblémovým okruhem na pristání (popr.
jeho bezpecným opakováním) a nouzovým pristáním nekde v
poli.
Udrovací nabíjení
mylenka udrovacího (konzervacního)
nabíjení vychází z potreby vyrovnání samovolného vybíjení
akumulátoru. V praxi je to tak, e okamite po pripojení
k nabíjecce je akumulátor nabíjen malým proudem (obvykle 50-250
mA) a stejne tak i po automatickém ukoncení nabíjení. Pri nabíjení
akumulátoru malých kapacit je treba se mít na pozoru, aby udrovací
proud pro ne nebyl príli vysoký - v tom prípade je po
ukoncení nabíjení nelze nechávat delí dobu pripojené.
Pomalé nabíjení
(0,1C, nabíjení pres noc) je velmi
etrná a jednoduchá metoda. Pouívá se pro nabíjení
vysílacových a prijímacových akumulátoru i treba olovených
akumulátoru pro havení. Tento reim samozrejme zvládají
vechny nabíjecky vyích tríd s automatikami;
krome nich jsou velice populární kompaktní sítové nabíjecky
(adaptéry) umonující soucasné nabíjení
vysílacových a prijímacových akumulátoru. Nabízejí je vichni
výrobci RC souprav, co je duleité, nebot nabíjecí
konektory vysílacu jsou vzájemne nekompatibilní. Doba nabíjení
je logicky 10-12 hodin (bereme v úvahu úcinnost nabíjení,
která není 100%). Úplne nové nebo delí dobu nepouívané
akumulátory muete nabíjet 14 hodin. Výhodou pomalého
nabíjení je, e ivotnost akumulátoru neohrozíte,
ani kdy dobu nabíjení náhodou o nekolik hodin prekrocíte.
Presto je treba se vyvarovat velmi dlouhého (desítky hodin, dny)
nebo castého nadmerného nabíjení.
Zrychlené nabíjení (0,2 - 0,6C)
stále pomerne etrné, nutné je ji
ukoncení nabíjení automatikou aspon casovým spínacem.
Pri nabíjení olovených akumulátoru (v modelárské praxi vetinou
gelových, uzavrených) je nezbytne nutné hlídat dosaení
mezního napetí akumulátoru. Pouívá se pro nabíjení
vysílacových a prijímacových akumulátoru a olovených akumulátoru.
Potrebná doba nabíjení se urcí následovne:
doba nabíjení (h) = faktor x kapacita akumulátoru (mAh)/nabíjecí
proud (mA)
Faktor zohlednuje úcinnost nabíjení pro úplne
nové nebo delí dobu nepouívané akumulátory pocítejte
s hodnotou 1,4. V beném provozu by mel stacit faktor 1,2.
Rychlonabíjení (1 2C i více)
pouívá se pro nabíjení pohonných
NiCd a NiMH akumulátoru. Naprosto nezbytná je spolehlivá
automatika pro ukoncení nabíjení - pokud bychom v nabíjení
pokracovali, zacne se akumulátor velmi silne ohrívat. V krajním
prípade to mue vést a k explozi clánku nebo poáru.
Vetinou se pouívá obvod typu delta-peak,
který ukoncuje nabíjení zpravidla pri poklesu napetí akumulátoru
cca o 50mV (NiCd) nebo 20 mV (NiMH). Nabíjecky vyích
tríd mívají tuto prahovou hodnotu nastavitelnou. Pro zajitení
vyí spolehlivosti se casto pomocí zvlátní
sondy sleduje i teplota nabíjeného akumulátoru (nemela by prekrocit
40° C), popr. se nastavuje limitní hodnota dodaného náboje.
Starí nebo uleelé akumulátory mohou nekdy
krátce po zahájení nabíjení vykazovat tzv. falený
delta-peak, kdy dojde k poklesu napetí na akumulátoru, který mue
zpusobit predcasné ukoncení nabíjení. Rídící elektronika nekterých
nabíjecek proto detekci delta-peak zapíná a s casovým
zpodením (4 - 6 minut po zahájení nabíjení).
Duleitou zásadou je, e se akumulátory nabíjejí a
vybíjejí zásadne studené tj. necháme je
po ukoncení nabíjení nebo vybíjení vychladnout na teplotu
okolí. (Pri létání v chladných dnech akumulátory poslouí
jako vynikající ohrívac prokrehlých prstu.)
Akumulátory pri rychlonabíjení neponecháváme nikdy bez
dozoru. Ke konci ocekávané doby nabíjení kontrolujeme rukou
teplotu sady mají být na dotek teplé, ale nikoliv horké
v tom prípade nabíjení okamite ukoncíme.
Zvlátní pozornost si zaslouí NiMH akumulátory.
Nabíjecí proud by v zájmu jejich ivotnosti nemel prekrocit
1C (hodinové nabíjení), rovne doporucujeme opravdu
poctive pohmatem kontrolovat teplotu sady a dohlíet na
konec nabíjení. Mejte na pameti (a na to upozornují v návodech
i výrobci nabíjecek tech nejvyích tríd), e
zmena napetí na konci nabíjení NiMH akumulátoru je opravdu
velmi malá a ani velmi chytrá nabíjecka s delta-peak detekcí
nemusí v urcitých prípadech spolehlive vypnout.
Napájení nabíjece, menic
nabíjecky pouívají napájení ze síte 230 V/50 Hz, z
autobaterie 12 V nebo stabilizovaných zdroju 12 13,8 V.
Nabíjení akumulátoru vyaduje, aby nabíjecka byla
schopna dodávat minimálne o 3-4 V vyí napetí, ne
je napetí plne nabitého akumulátoru (1,5 V u NiCd a NiMH).
Pokud je pouito sítové napájení, neciní to problém. Pri
pouití autobaterie nebo stabilizovaného zdroje napájecí
napetí postací jen pro nabíjení 7 clánku. Tento nedostatek
odstranuje menic elektronický obvod, který premení
stejnosmerné napájecí napetí na strídavé o frekvenci stovek
Hz nebo nekolika kHz. Pomocí malého transformátoru s feritovým
jádrem je toto napetí zvýeno a následne usmerneno a
stabilizováno. Pri volbe parametru napájecího zdroje musíme
brát v úvahu, e proud odebíraný nabíjeckou je vyí,
ne nabíjecí proud zvláte, pokud je nabíjecka
vybavena menicem a nabíjíme vetí pocet clánku ne
7. Orientacne mueme urcit potrebný proud napájecího
zdroje dle následujícího vztahu:
Izdroje =
0,145 x Un-max
x Inab-max
Izdroje |
je potrebný výstupní proud zdroje (v ampérech) s
napetím 13,8 V |
Un-max |
je jmenovité napetí sady akumulátoru (ve voltech)
s nejvetím poctem clánku, které budeme nabíjet |
Inab-max |
max je maximální proud (v ampérech), kterým
budeme tento akumulátor nabíjet |
Napr. pro nabíjení 10 clánkové sady (jmenovité napetí:
10 x 1,2 V = 12 V) 2400 mAh proudem 2C (4,8 A) vypocteme:
Izdroje=
0,145 x 12 x 4,8 = 8,35 A
Zvolíme stabilizovaný zdroj s nejbliím vyím
proudem - tedy 10 A.
Pokud napájíme nabíjecku z autobaterie, pripojujeme ji zásadne
prímo na vývody autobaterie, nikoliv prostrednictvím konektoru
na palubní desce. Duvodem je velká ztráta napetí na vodicích
mezi autobaterií a zásuvkou a neschopnost poskytovat dostatecný
proud. Ostatne vechny vodice pripojené k nabíjecce
napájecí i nabíjecí kabel by mely být co nejkratí a
velkého prurezu.