Akumulátory
Stěží najdeme výrobek určený pro modeláře, o kterém
bylo v posledních letech napsáno tolik. Tolik protichůdných,
správných, nesprávných nebo vysloveně nesmyslných informací
máme opravdu jen o akumulátorech. Není v naich silách
uvést ve na pravou míru, ale věříme, e v následujících
řádkách najdete užitečné informace pro volbu toho správného
akumulátoru. Jak si moná z hodin fyziky vzpomínáte,
akumulátory fungují na základe vratné (obousměrné) chemické
reakce mezi elektrolytem a povrchem dvou elektrod - kladné a záporné.
Při vybíjení běží reakce v jednom směru, při nabíjení v
druhém. Jak u je to v přírodě zařízeno, celý proces neběží
se 100% účinností, přičemž elektrická energie se neztrácí,
ale promenuje v teplo.
V modelářské praxi se nejčastěji pouívají
tri typy akumulátoru: niklkadmiové (NiCd),
niklmetalhydridové (NiMH), olověné (Pb) a nejmodernější
Lithium polymerové (Li-boly).
První dva druhy ovládají oblast elektrického pohonu a napájení
vysílačů a prijímačů, olovené akumulátory naopak dominují
jako zdroje pro havení svíček spalovacích motoru, pro
startéry a palivová čerpadla a pro pohon větších modelů
lodí.
Niklkadmiové (NiCd) akumulátory jsou stále nejrozšířenější
- jejich výhodou je nií cena, schopnost dávat vyí
vybíjecí proud, vyí spolehlivost a delí
ivotnost.
Niklmetalhydridové (NiMH) akumulátory mají při stejné
velikosti vyí kapacitu, ale poskytnou mení
vybíjecí proud při vyím poklesu napětí při zatíení
a jejich ivotnost a schopnost snáet hrubé zacházení
je nií.
Některé parametry a akumulátorové pojmy:
Kapacita - udává velikost elektrického náboje
(mnoství energie) uloeného v akumulátoru. Udává
se v ampérhodinách (Ah) nebo v praxi častěji v miliampérhodinách
(mAh). Akumulátor o kapacitě 1 Ah (=1000 mAh) je teoreticky
schopen dávat proud 1 ampér po dobu jedné hodiny.
Vnitrní odpor - udává schopnost akumulátoru
dávat vetí nebo mení vybíjecí proud. Pro názornost
si představte dvě láhve (akumulátory) naplněné stejným mnostvím
vody (se stejnou kapacitou). Jedna má hrdlo o průměru 1 cm (velký
vnitrní odpor) a druhá hrdlo o průměru 5 cm (malý vnitrní
odpor). Pokud se je rozhodneme vyprázdnit, bude to samozřejmé láhvi
s malým hrdlem trvat déle (dává mení vybíjecí proud).
Jmenovité napětí akumulátoru - pro NiCd a
NiMH akumulátory je to 1,2 V, pro olovené 2 V na článek. V
provozu se toto napětí mení v rozmezí 0,8 - 1,5 V u NiCd a
NiMH a asi 1,7 - 2,3 V u olovených.
Nabíjecí proud, vybíjecí proud - udává
se v ampérech (A) nebo miliampérech (mA). Důležitý údaj
je proud, jeho velikost odpovídá číselné hodnotě
kapacity akumulátoru - označuje se jako 1C (např.. pro akumulátor
1700 mAh je 1C=1,7 A)
Nabíjecí křivka - udává průběh napětí na
akumulátoru při nabíjení konstantním proudem v závislosti na
čase. Na první pohled můžeme odvodit metodu nejčastěji pouívanou
pro automatické ukončení nabíjení NiCd a NiMH akumulátoru -
tzv. delta-peak - sleduje se malý pokles (řádově desítky mV)
napětí plně nabitého akumulátoru. Vidíme, e změna napětí
je mnohem mení při nízkém nabíjecím proudu -
automatika nabíječky nemusí pracovat správně. Křivky dle obrázku
platí pro akumulátory s nízkým vnitrním odporem; akumulátory
s větším vnitrním odporem opět dávají delta-peak mení.
Stejně tak je sledovaný pokles napětí NiMH akumulátoru mnohem
mení, ne u NiCd. Důsledkem je, e starí
nabíječky s delta--peak obvodem nemusejí být schopny spolehlivě ukončovat nabíjení NiCd akumulátoru s velkým vnitrním
odporem (to se vztahuje i na pohonné akumulátory s kapacitou
pod 500 mAh) a NiMH článku. U olovených akumulátoru se hlídá
nárůst napětí na určitou úroveň (2,3 V).
Pomalé nabíjení (nabíjení pres noc)
- nabíjení proudem 0,1C (např.. 50 mA pro akumulátor 500 mAh).
Pouívá se pro úvodní zformování akumulátoru a pro
akumulátory do vysílačů a pro přijímače. Výhodou je, e
není třeba přesné hlídat konec nabíjení. Pokud nabíjíme déle,
proud se sice mení na teplo, ale je tak malý, e akumulátor
není ohroen.
Zrychlené nabíjení - nabíjení proudem 0,3-0,6C
- stále ještě poměrně etrná metoda, vyaduje u
spolehlivý způsob ukončení nabíjení (aspoň časovým spínačem).
Vhodné pro Tx a Rx akumulátory.
Rychlonabíjení - nabíjení proudem 1-2C
nebo více, nezbytně vyaduje automatické ukončení nabíjení
(delta-peak, měření teploty, dodaného náboje atd.). Časový spínač
je nevhodný.
Vybíjecí křivka - pro akumulátory je
typická malá změna napětí v průběhu cca 90% doby vybíjení.
Proto je velmi obtíné zjišťovat okamitý stav
akumulátoru dle měřeného napětí.
Na obrázcích rovněž vidíme rozdíl mezi akumulátorem
s malým vnitrním odporem (tzv. tvrdým, černá křivka) a akumulátorem
s velkým vnitrním odporem (tzv. měkkým, červená
křivka). Zatímco
při malém vybíjecím proudu je rozdíl malý, s nárůstem
proudu vidíme vetí pokles napětí na měkkém akumulátoru
a pokles dodaného náboje. S růstem vybíjecího proudu klesá
velikost odevzdaného náboje, co je způsobeno poklesem účinnosti
akumulátoru - více energie se promění na teplo. U tvrdých
pohonných akumulátoru NiCd je pokles kapacity v rozmezí 1C až 8C asi 20-25%, u
měkkých NiCd a NiMH je to více. Vybíjecí křivky
NiMH akumulátoru jsou podobné; dosavadní typy mají poněkud blíe
k NiCd akumulátorům s vetší vnitřním odporem.
Samovolné vybíjení, samovybíjení -
akumulátor není schopen trvale udrovat jednou nabitý náboj,
protoe - jak u jsme si řekli - je reakce na elektrodách
vratná. Nabitý akumulátor se samovolné vybíjí - u NiCd
akumulátoru ztrácíme asi 1% elektrického náboje denně (akumulátory
s vetší vnitřním odporem se vybíjejí méně, s nízkým
vnitrním odporem více), u NiMH akumulátoru mue jít a
o 3 - 4% za den.
Akumulátorové sady (packy) -
jen vynímečné se akumulátory pouívají jednotlivě (kompaktní
havící koncovky pro spalovací motory), většinou
jsou spájeny v sade. Čtyř- a pětičlánkové sady se pouívají
pro napájení přijímačů a serv, šestičlánky v modelech
aut a lodí, sedmi- a vícečlánkové sady v modelech letadel.
Akumulátory se vdy zapojují do série (za sebou), nikdy
paralelně (vedle sebe). Kapacita takové sady se rovná kapacitě
jednotlivého článku, jmenovité napětí je součtem jmenovitých
napětí jednotlivých článku.
Formování akumulátoru - je obdobou záběhu
spalovacích motoru. Nový nebo dlouho nepouívaný akumulátor
je třeba podrobit nejméně třem (lépe pěti) cyklům pomalého
nabití proudem 0,1C a pomalého vybití proudem max. 1C. Tento
pomalý postup rozhýbe vnitřnosti článku a zároveň
umoní článkům v sade vyrovnat svoje parametry. Dalí
cykly u mohou probíhat s rychlonabíjením a vybíjením v
normálním provozu.
Provoz akumulátoru - veobecným problémem
akumulátorových sad je to, e jednotlivé články nejsou
nikdy úplně stejné. V provozu potom dochází k tomu, e
jeden článek se vybije nejdříve, načež se ho zbytek sady
snaí dobíjet. Tento článek se více ohřívá a v průběhu opakovaných vybíjecích cyklu se jeho parametry stále více
zhorují a odchylují od zbytku sady. Navenek se to projeví
poklesem náboje, který je sada schopna dodat, nárůstem vnitrního
odporu, který způsobuje vetí ohřev sady při vybíjení a
poklesem maximálního vybíjecího proudu, který je akumulátor
schopen dávat. Postupem času tento proces mue vést a
ke zničení článku. Je třeba říci, e současná
medicína není schopna tomuto jevu zabránit, lze jej jen
omezit. Musíme se proste smířit s tím, e akumulátorová
sada, kterou my modeláři nutíme pracovat na hranici moností,
nevydrí věčně. Můžeme ale hodně udělat pro to, aby
vydrela déle.
Vyplatí se kupovat kvalitní značkové akumulátory: u NiCd
je zvláště pro pohonné účely volba jednoznačná - SANYO.
Podobně je tomu u NiMH článku, ale vzhledem k tomu, e
tento výrobce nenabízí články v některých populárních
velikostech, můžete se spolehnout na značku KAN. Věnujeme
pozornost důkladnému formování nové sady, snaíme se
akumulátory pravidelně cyklovat.
Pokud delí dobu sadu
nepouíváme, skladujeme NiCd akumulátory zásadně plně
vybité
a NiMH plně nabité.
Po delí přestávce (měsíc a
více), provedeme formování, jako by lo o novou sadu.
Dobrý nabíječ je samozřejmostí. Pro rychlonabíjení by mel mít
spolehlivou delta-peak automatiku, v ideálním případě jištěnou ještě další metodou. Měl by být vybaven funkcí vybíjení
nebo si pořídíme vybíječ zvlátní (JETI, BEL). Pokud
chceme provozovat elektrický pohon na úrovni jen trochu nad občasným
poletováním o nedělích, měli bychom uvaovat o zakoupení
nabíječe s displejem, který bude umet merit vybitý a nabitý náboj.
Budeme tak mít mnohem důkladnější informace o stavu akumulátoru.
Pro omezení vlivu rozbíhání parametru jednotlivých
článků bychom měli v pravidelných intervalech provést 1-2
cykly pomalé nabití/pomalé vybití jako při formování. Umoníme
tak článkům svoje parametry v klidu srovnat. U vysílačových,
prijímacových a pohonných NiCd sad by melo stačit provést
tento úkon 2-3x ročně, u pohonných NiMH akumulátoru doporučujeme provádění
častější. Zvlátní péci si vyadují
pohonné NiMH články kapacit do 1000 mAh, které jsou silně přetěžovány
- tam by měl pomalý cyklus nabití/vybití následovat po 12-15
ostrých cyklech.
Sady z vybíraných článků - výe
popsaný problém je mono omezit také tím, e sadu
sestavíme z akumulátoru předem otestovaných. Vyberou se články
s co nejbliími parametry - díky tomu, e se
vybírané akumulátory navzájem méně přetahují,
je vyí maximální vybíjecí proud, napětí akumulátoru
při vybíjení i kapacita. Samozřejmé je mnohem vyí
i cena takové sady. V praxi pro rekreační létání se sadami
do 10 články se vybírané sady asi nevyplatí. Pokud máte vyí
nároky, zvláště pokud hodláte pouívat napájení -
řekněme s 20 články a více, stojí to za úvahu.
Paměťový efekt - je straidlo obcházející
modeláře podobně, jako straidlo komunismu obcházelo
Evropou. Jen v krátkosti - paměťový efekt skutečně existuje,
ale jde o záleitost zcela okrajovou, nikoliv o požírače
kapacity. Postihuje NiCd i NiMH akumulátory, ale bát se
jej nemusíme. Proste neexistují ádné paměťové
baterky, jak se stále ještě můžete doslechnout.
Pokud značkový akumulátor ztrácí kapacitu, je to důsledkem výe
popsaného rozbíhání parametru, nesprávného nabíjení
(přebíjení), přetěžování v provozu (opravdu, nae
modelářské nároky jsou nesmírně vysoké), mechanického pokození
(po tvrdém přistání) atd.
Proste platí stará moudrost o kupování levných věcí a
rozhodne se vyplácí pravidelná péče o akumulátory.
Lithium polymerové akumulátory
Lithium polymerové (Li-poly) akumulátory představují nejmodernější zdroj energie pro pohon modelu. Vynikají
především
nízkou hmotností a vysokou energetickou hustotou - tj. velikostí
uloeného elektrického náboje vztaeného na
jednotku hmotnosti. Vzhledem k tomu, e za krátkou dobu
jejich pouívání se okolo těchto článků ji
vyrojila rada pověr a nepřesných informací, povíme si o nich něco podrobněji.
Vzhledem ke zcela odlinému typu elektrochemické
reakce probíhající uvnitř článku vyadují zcela jiné
zacházení ne běžné niklkadmiové (NiCd) nebo
niklmetalhydridové (NiMH) akumulátory.
Základní vlastnosti Li-poly článku:
Li-poly články mají zpravidla tvar plochého hranolu s dvojicí
tenkých páskových elektrod vyčnívajících na kratí
straně. Celek je zavařen v tuhé plastové fólii. Vzhledem k
tomu, e vlastní elektrody jsou z materiálu obtížně
pájitelných, jsou k nim naplocho bodově přivařeny pásky z
materiálu, který lze pájet běžnou páječkou a cínovou pájkou.
Pozor: pájitelný povrch elektrod je z té strany
článku, kde
je natištěno označení polarity a číselný kód.
Elektrody nesmějí být opakovaně mechanicky namáhány (ohýbány atd.).
Jmenovité napětí Li-poly článku je 3,6 V (na rozdíl od 1,2 V
u NiCd a NiMH akumulátoru). V provozu nesmí v ádném
případě napětí článku překročit 4,2 V při nabíjení a
poklesnout pod 3 V. Překročení těchto hodnot znamená s
vysokou pravděpodobností nevratné pokození akumulátoru.
Z tohoto důvodu je třeba pouívat pro nabíjení
speciální nabíječe pro Li-poly akumulátory, stejně jako pouívat
speciální regulátory, jejich ochranné obvody (PCO) zabrání
vybití článku pod bezpečnou mez.
Nedodrení správného postupu při nabíjení, stejně třeba
jako zkrat článku, vede k přehřátí článku a jeho pokození
vyvíjenými plyny. Pokud teplota uvnitř článku překročí cca
150 stupňů Celsia, dojde k nastartování exotermní chemické
reakce (reakce doprovázená vývojem tepla), která mue
samovolně pokračovat i při odpojení nabíječe. V důsledku toho mue
dojít k explozi článku a k vzniku poáru, neboť vystříknutá náplň článku se na vzduchu sama vznítí.
Ačkoliv jsou Li-poly
akumulátory při správném zacházení zcela bezpečné, toto
nebezpečí nepodceňujte.
Oproti NiCd a NiMH článkům je zásadní výhodou, e Li-poly články je mono spojovat do sad nejen
sériově (a dosáhnout
tak vyího napětí při stejné jmenovité kapacitě),
ale i paralelně (vedle sebe, kapacita článku se sčítá, stejně
jako maximální velikost dodávaného proudu).
Podmínkou je důkladný výběr článků, jejich napětí se nesmí liit o více ne
0,01 V, musejí být ze stejné výrobní série a mít za sebou
stejnou historii pouívání.
Rovněž během provozu je
třeba pravidelně (po 5-7 cyklech) kontrolovat napětí článku.
Pokud zaznamenáte vyí rozdíl, je třeba parametry článku
vyrovnat cyklováním jednotlivých článků. Sériově řazené články
se označují písmenem „s“ (3s jsou tři články v sérii,
sada 3s z 1200 mAh clánku má potom jmenovité napětí 3x3,6=10,8
V, kapacita zůstává 1200 mAh), paralelně řazené písmenem
p (3s2p jsou dva tříčlánky propojené paralelně;
sada 3s2p z 1200 mAh článků má jmenovité napětí 3x3,6=10,8 V,
kapacitu 2x1200=2400 mAh a je schopna poskytovat dvojnásobný
proud). Oproti NiCd a NiMH článkům nevyadují Li-poly
akumulátory úvodní formování, ale je moné, e během několika úvodních cyklu se bude vyuitelná kapacita
poněkud
zvyovat. Li-poly akumulátory také není třeba před nabíjením
vybíjet - je tak např.. mono zcela bezpečně nabíjet akumulátory
vybité na 50%.
Zhotovování akumulátorových sad
Vzhledem k páskovým elektrodám z tenkého plechu, které
není mono mechanicky namáhat a nárokům kladeným na výběr
clánku, doporučujeme nákup ji továrně zhotovených sad.
Pro hloubavější modeláře jsou tu postupy převzaté z časopisu
Quiet&Electric Flight International (lednové a listopadové
vydání, 2003).
Jednotlivý článek: Horní část clánku ovineme 1-2 vrstvami
samolepící pásky - tak vytvoříme základní izolační vrstvu.
Na přední stranu elektrod připájíme kabely se silikonovou
izolací odpovídajícího průřezu; pájíme krátce, abychom
zamezili přehřátí. Elektrody nyní opatrně ohneme na zadní
stranu clánku a celek ovineme 2-3 vrstvami samolepící pásky (páska
by mela fixovat kabely v délce 1-2 cm. Takto jednodue vývody
zároveň zaizolujeme i ochráníme proti mechanickému namáhání.
Více clánku: doporučujeme zhotovit malý ploný spoj z
kuprexitu s rozměry odpovídajícími čelům článku (stačí prokrabáním
měděné fólie) s úzkými štěrbinami pro elektrody vyříznutými
lupenkovou pilkou. Na ploném spoji snadno vytvoříme poadované
sériové nebo paralelní zapojení. Články navzájem slepíme
oboustrannou lepící páskou a celek ochráníme smršťovací
fólií. Výstupní kabely se pájejí na ploný spoj.
Na obrázku vlevo je znázorněn ploný spoj pro dva články
v sérii.
Nabíjení
Pro nabíjení vdy pouívejte speciální nabíječ určený pro Li-poly nebo lithium-iontové (Li-ion) akumulátory.
Musí být vybaven automatikou zajitující, e nebude
překročeno maximální povolené napětí 4,2 V na článek a maximální
nabíjecí proud (výrobci obvykle udávaných 0,7C*, v ádném
případě ne více ne 1C). Pouívá se několik metod
nabíjení, nejčastěji taková, při ní se nabíjí
konstantním proudem do momentu, kdy napětí na článek dosáhne
4,2 V (tak je clánku dodáno cca 90% náboje), poté se postupně
sniujícím proudem (aby se nepřekročilo mezní napětí)
nabíjí do úplného nabití. V ádném případě
nepouíváme reim nabíjení s automatickým nastavením
nabíjecích parametru ani jakékoliv programy, které nejsou určeny
pro nabíjení Li-poly (nebo Li-ion) akumulátoru. Vhodné
typy nabíječů se sítovým i 12V napájením najdete v naem
katalogu.
Vybíjení
Při provozování pohonných systému s Li-poly akumulátory
je třeba brát ohled na to, e tyto články byly vyvinuty
pro aplikace, v nich je poadována vysoká kapacita a
nízký proudový odběr (mobilní telefony apod.). Výrobci proto
zaručují vysokou ivotnost při proudech, které dostačují
jen pro pohon lehkých modelu slow- a park-fly. Např.. pro klasické
články E-Tec se zaručuje při vybíjení proudem 4C pokles
kapacity o 10% a po 300 nabíjecích a vybíjecích cyklech.
V modelářské praxi se ale proudy běžně pohybují v rozmezí
6-10C i více, co samozřejmé vede k omezení ivotnosti,
kterou není mono srovnávat se současnými NiCd akumulátory.
Pohonný systém je proto lépe volit s motorem s vyím
počtem závitu a větším počtem clánku v sérii, co
dovoluje pracovat pri stejném výkonu s niími vybíjecími
proudy. Tento problém do značné míry odstraňují články nové
rady HP, které mají zaručený vybíjecí proud vyí
ne 10C.
Naprosto nezbytné je pouívání elektronických regulátoru
otáček přizpůsobených pro napájení z Li-poly resp. Li-ion
akumulátoru. Vhodné typy pro stejnosměrné i střídavé motory
najdete v naem katalogu.
A na závěr ještě znovu dvanáctero základních zásad
bezpečného pouívání Li-poly akumulátoru
1) Pozor na zkrat u jednotlivých clánku i
sad - poívejte konektory s bezpečně izolovanými kontakty,
nenechávejte jednotlivé články jen tak povalovat - např.. v zásuvce,
kde je mue zkratovat volně poletující roubovák.
2) Li-poly akumulátory nepatří do rukou dětem, ani osobám,
které si nepřečetly nebo nejsou ochotny dodrovat tento návod.
3) Chraňte články před mechanickým pokozením - vytrení
elektrod, propíchnutí. Mohlo by přitom dojít k vnitrnímu
zkratu s výe popsanými následky (exploze, poár).
4) Nepropichujte ani nafouknuté články - nafouknutí
je známkou vnitrního pokození a článek by se mohl po
propíchnutí proměnit v plamenomet.
5) Pri nabíjení se nejprve dvakrát přesvědčete, e jste
správně nastavili parametry nabíjení (počet clánku, nabíjecí
proud). Nepouívejte programy s automatickým nastavením
parametru.
6) Nabíjený akumulátor umístěte na nehořlavou podloku.
V blízkosti se nesmějí nacházet hořlavé předměty nebo
kapaliny.
8) Pri nabíjení neponechávejte akumulátory bez dozoru.
9) Akumulátory nenabíjejte uvnitř automobilu (je to hořlavý předmět!)
10) Pravidelně kontrolujte napětí na jednotlivých článcích
sady zvláště v paralelním zapojení, nemělo by se liit
o více ne 0,01 V.
11) Po havárii vyjmete články z modelu, odlote je na
bezpečné místo a po několik hodin z bezpečného odstupu
sledujte.
12) Před definitivním vyhozením článek zcela vybijte ponořením
na 12 hodin do nádoby se slanou vodou.